Патріотизм – це, образно кажучи, сплав почуття й думки, осягнення
святині – Батьківщини – не тільки розумом, а й передусім серцем…
Патріотизм починається з любові до людини. Патріотизм починається з
колиски.
Василь
Сухомлинський
МЕТА: підвищити рівень теоретичної
підготовки вчителів історії щодо питань патріотичного виховання учнів в умовах
сьогодення; розкрити необхідність посилення патріотичного виховання у ЗЗСО.
Категорія учасників: учителі історії та
правознавства.
Просимо Вас зареєструватися
Видатний український педагог В.О.Сухомлинський
у книзі «Народження
громадянина» писав: «Домогтися того, щоб вихованця вже з дитинства
хвилювало теперішнє та майбутнє Вітчизни, – одна з найважливіших передумов
запобігання моральним зривам у дитячі роки. Патріотичні думки, почуття, тривоги, патріотичний обов’язок,
громадянська відповідальність – це основа почуття людської гідності. Той, у
кому ви сформували ці якості душі, ніколи не виявить себе в чомусь поганому,
навпаки – він прагнутиме виявляти себе тільки в доброму, гідному наших ідей,
нашого суспільства».
Виконавши вправу, Ви дізнаєтеся, що ж таке «патріотичне виховання».
Принципи патріотичного виховання визначають
вихідні положення, згідно з якими організовується освітній процес. Виконавши наступне завдання, Ви дізнаєтесь про принципи
патріотичного виховання.
У сучасній літературі патріотичне виховання трактується як виховання, що
формує усвідомлення своєї причетності до історії, традицій, культури свого народу,
любов до своєї Батьківщини, вболівання за долю свого народу, його майбутнє.
Результатом
ефективного патріотичного виховання є формування патріотизму. Поняття «патріотизм» в різні періоди
розвитку соціуму трактувалося неоднозначно. Майже в усіх наукових роботах,
публіцистичних статтях автори дотримуються думки, що патріотизм – це, перш за все, любов до батьківщини і
діяльність на її користь.
Дані погляди
збігаються із визначенням одного із найавторитетніших енциклопедичних
видань Larousse: «Патріотизм – любов до вітчизни, тобто країни,
міста, місця де народився, спільноти індивідів, які мешкають на одній землі,
єдині у своїх культурних прив’язаностях і в прагненнях захищати свої цінності».
У словниках та
енциклопедичних виданнях «патріотизм» визначається через любов до Батьківщини.
Укладники «Словника іншомовних слів» під патріотизмом розуміють «любов до своєї
батьківщини, відданість своєму народові, готовність до подвигів і жертв в ім’я
інтересів своєї вітчизни».
Патріотизм є складним
і багатогранним явищем. Багатоаспектність і складність соціального явища, яким
є патріотизм, обумовлює розмаїття його форм. Із наступної вправи Ви дізнаєтеся про різновиди
патріотизму.
Щоб виховати
свідомого патріота і громадянина потрібно сформувати в нього комплекс певних особистісних якостей і рис характеру,
що є основою специфічного способу мислення та спонукальною силою у повсякденних
діях, вчинках, поведінці. Отож, наступне завдання.
Отже, перед Вами стоїть завдання надзвичайної ваги –
виховати патріота – громадянина своєї Батьківщини, культурну, освічену людину,
яка знає історію своєї країни та може гідно представляти свою державу у
всесвітній спільноті.
…Один чоловік двадцять років потому, як
закінчив університет, приїхав до міста, в якому він провів студентські роки.
З радістю він дізнався, що його
найближчий друг тих років нині викладає у цьому ж університеті. Безперечно, він
не втратив нагоди провідати свого старого приятеля прямо на робочому місці. Той
саме готувався приймати іспити у студентів і розкладав на столі екзаменаційні
білети. Його колишній співкурсник взяв навмання кілька білетів й, прочитавши
їх, вигукнув:
– А питання такі самі!
На що його приятель, викладач
університету, відгукнувся з посмішкою:
– Питання такі самі. Відповіді інші…
Проте, виконуючи наступне завдання, Ви
дасте відповіді на відомі факти із життя українського народу.
Патріотизм як моральна якість має інтегральний
зміст. З огляду на це в педагогічній роботі поєднано
ознайомлення дітей з явищами суспільного життя, народознавство, історія народу,
країни, засоби мистецтва, практична діяльність дітей (праця, спостереження,
ігри, творча діяльність та ін.), національні та державні свята.
Якщо ж розглядати патріотизм через
поняття «історичної наповнюваності», можна виділити кілька напрямів. Завдання
наступної вправи полягає в тому, щоб визначити через ставлення до чого формується
патріотизм в учнів.
Історія України – це не
тільки події, а й історичні постаті. На прикладах їхнього життя, діяльності і
боротьби за державу ми маємо продемонструвати національну гідність, прагнення мати власну державу.
Перед вами цитати відомих
людей, що стосуються патріотизму чи національно-патріотичного виховання. Вони були написані достатньо
давно. Для себе дайте відповідь, наскільки ці висловлювання актуальні для вас сьогодні.
Спробуйте із них скласти власну «максиму», в якій би відкрилася для вас
глибинна сутність патріотизму.
Авраам
Лінкольн писав: «Історії потрібні легенди. Відчайдушні подвиги і благородні
приклади. Полум’яні промови, хоробрі герої і великі перемоги. Переможці забувають
зрадників та боягузів, лицемірство та біль. Обман залишається обманом, а правда
стає історією». Отож, робимо історію разом!
Залиште
свої зауваження, побажання та власні висловлювання на дошці оголошень або в коментарях!
Дякую, було дуже цікаво!
ВідповістиВидалитиДякую.Було цікаво,незвично
ВідповістиВидалитиДякую. Було дуже цікаво!))
ВідповістиВидалити